FAQ

Veel gestelde vragen over dienstencheques: waar en hoe dienstencheques bestellen, papieren of elektronische dienstencheques... lees er alles over.

Wie kan dienstencheques bestellen?

Elke particulier die in België woont, kan dienstencheques bestellen!

Jonge gezinnen, senioren, alleenstaanden, tweeverdieners, kleine gezinnen, grote gezinnen… iedereen kan dienstencheques bestellen. Voorwaarde is wel dat de dienstencheques gebruikt worden voor particulier gebruik, voor uw privé schoonmaak dus, en niet voor bedrijven en verenigingen.

U kan de poetshulp van Atena HR inschakelen voor poetsen, wassen, strijken, boodschappen doen, maaltijden bereiden en naaiwerk.

1 dienstencheque = 1 uur huishoudhulp.

Hoeveel kost een dienstencheque?

Eén dienstencheque kost € 9 maar door het fiscaal voordeel betaalt u slechts € 6,30.

Er kunnen per persoon 500 dienstencheques per jaar aangekocht worden, met een limiet van 1.000 dienstencheques per gezin.

Voor de eerste 400 cheques betaalt u de reguliere prijs van € 9 en voor de volgende 100 cheques betaalt u € 10. Om het fiscaal voordeel te optimaliseren, is het voordeliger om de eerste 400 cheques aan te kopen op naam van partner 1 en de volgende 400 op naam van partner 2. Voorwaarde is wel dat beide partners een eigen gebruikersnummer hebben bij Sodexo.

Jaarlijks ontvangt u van Sodexo een fiscaal attest om bij de belastingaangifte te voegen.

Hoe kan ik dienstencheques bestellen?

Dit gebeurt in 4 stappen: Registreren >> Bestellen >> Betalen >> Actie!

>> Registreren
Om dienstencheques te bestellen, moet u zich online inschrijven bij Sodexo, de officiële beheerder van dienstencheques. De inschrijving is gratis. Klik hier om je online te registreren >>

>> Bestellen
Na uw registratie heeft u de keuze om papieren cheques (toegestuurd met de post) of elektronische dienstencheques te bestellen. 

>> Betalen
Om dienstencheques te bestellen, stort u een bedrag (een veelvoud van € 9) op de rekening van Sodexo. Belangrijk is om in de gestructureerde mededeling ALTIJD uw gebruikersnummer te vermelden. U krijgt dit nummer van Sodexo bij uw registratie. U kiest zelf hoeveel cheques u bestelt, maar het minimum aantal cheques is 10.

>> Actie
Nadat u de dienstencheques ontvangen heeft (per post of elektronisch), komt Atena HR in actie! Wij maken een afspraak om te bekijken welke huishoudelijke taken er moeten uitgevoerd worden en wanneer. Wij duiken in onze database om voor u de perfecte match te vinden. Atena HR heeft een database van meer dan 100 poetsers die door ons persoonlijk gescreend zijn. 

Op welk rekeningnummer moet ik mijn dienstencheques betalen?

Sodexo heeft een bankrekeningnummer voor het bestellen van dienstencheques: BE41 0017 7246 2610.

Belangrijk is om in de gestructureerde mededeling ALTIJD uw gebruikersnummer te vermelden. U krijgt dit nummer van Sodexo bij uw registratie.

Let op: uw betaling zal geweigerd en automatisch teruggestort worden wanneer:

-het vereiste minimum (10 cheques) voor een bestelling niet gerespecteerd werd
-het betaalde bedrag niet correct is (geen veelvoud van € 9)
-uw quota werd bereikt (400 cheques aan € 9 + 100 cheques aan € 10).

Uw dienstencheques blijven geldig en bruikbaar gedurende 8 maanden vanaf hun uitgiftedatum.

Wat is het verschil tussen papieren en elektronische cheques?

Qua kostprijs is er geen verschil maar beide systemen hebben voor- en nadelen.

De papieren dienstencheques die per post worden opgestuurd, zijn heel gemakkelijk in gebruik. Voor elk gepresteerd uur geeft u de poetser een gedateerde en ondertekende cheque. U heeft de cheques zelf in uw bezit, dus u heeft een goede controle over het aantal cheques dat u nog in voorraad heeft. Nadeel is wel dat u deze cheques kan verliezen.

Elektronische dienstencheques staan op een digitale rekening, u kan ze dus niet verliezen. Na de poetsbeurt moet de huishoudhulp inbellen op het gratis nummer van Sodexo om het aantal uren door te geven. Op het einde van het telefoontje hoort uw huishoudhulp een samenvatting van wat werd ingevoerd en krijgt hij/zij de mogelijkheid om te bevestigen of te weigeren. De datum van de prestatie wordt automatisch geregistreerd. De volgende stap is dat Atena HR deze uren moet valideren en nadien krijgt u een mail waarin u deze uren nog eens (elektronisch) moet bevestigen. Een dubbele controle dus.

Kan ik overschakelen van elektronische naar papieren cheques en omgekeerd?

Ja, dat kan u zelf doen via de website van Sodexo.

Na de registratie op de website van Sodexo ontvangt u een login en paswoord dat u goed moet bewaren. Met dit paswoord kan u inloggen op de website van Sodexo en wijzigingen aanbrengen in uw profiel. Daar heeft u de keuze om over te schakelen van papieren naar elektronische cheques of omgekeerd.

Indien u overgebleven cheques heeft, kan u deze laten omruilen of terugbetalen. 

Kan ik cheques laten omruilen of terugbetalen?

Ja, dat kan! Voorwaarde is wel dat de cheques nog geldig moeten zijn*.

U kan online een aanvraag tot terugbetaling doen door in te loggen bij Sodexo en vervolgens klik op “omruilen/terugbetalen”.

U kan ook een formulier "aanvraag tot terugbetaling of omruiling” downloaden, invullen en terugsturen per post. Voor de terugbetaling of omruiling van dienstencheques zal een kleine administratieve kost aangerekend worden.

*Cheques zijn 8 maanden geldig vanaf hun uitgiftedatum. (zie vervaldatum!)

Wat als mijn dienstencheques vervallen zijn?

Vervallen dienstencheques kunnen niet terugbetaald of omgeruild worden.

U kan uw dienstencheques enkel laten omruilen of terugbetalen tijdens de geldigheidsperiode van de dienstencheques. Het is dus belangrijk om de geldigheidsdatum op de cheques in de gaten te houden en tijdig uw omruiling of terugbetaling aan te vragen wanneer u merkt dat u de cheques niet tijdig kan gebruiken.

Wanneer ontvang ik een fiscaal attest voor mijn bestelde dienstencheques?

De gebruikers die belastingen betalen, genieten van een belastingvermindering bij de aankoop van dienstencheques en krijgen een fiscaal attest. Eén dienstencheque kost € 9 maar door het fiscale voordeel betaalt u slechts € 6,30.

Jaarlijks, op 1 april, ontvangt u van Sodexo een fiscaal attest dat u bij uw belastingaangifte moet voegen om van bovenstaand fiscaal voordeel te genieten.

Gehuwde of wettelijk samenwonende partners hebben allebei recht op belastingvermindering voor de dienstencheques die ze op hun eigen naam aankopen. De maximumbedragen gelden per jaar en per partner. Bijgevolg dienen beide partners elk een eigen gebruikersnummer te hebben bij Sodexo.

Hoe lang moet ik wachten vooraleer een poetshulp bij mij kan beginnen?

Dankzij de uitgebreide database van Atena HR met meer dan 100 poetsers kunnen wij heel snel schakelen!

Stap 1: Registratie en betaling

De registratie bij Sodexo is online en kan dus onmiddellijk gebeuren. Indien u wenst, kan Atena HR helpen om uw online registratie in orde te brengen. Na uw registratie, ontvangt u van Sodexo een gebruikersnummer waarmee u de betaling van de dienstencheques ook onmiddellijk kan uitvoeren.

Stap 2: Overleg taken, aantal uren en frequentie

Na uw registratie maakt Atena HR zo snel mogelijk een afspraak bij u thuis om te bespreken welke taken er moeten uitgevoerd worden, hoeveel uren poetsdienst u wenst en wanneer.

Stap 3: Atena HR zoekt de perfecte match

Wanneer het takenpakket helder is en de afspraken duidelijk, zoeken wij in onze database de meest geschikte huishoudhulp. Atena HR beschikt over een database van meer dan 100 poetsers. Wij kunnen dus heel snel iemand sturen.

Stap 4: Opvolging

Atena HR vindt klantentevredenheid heel belangrijk! Bij de eerste poetsbeurt vragen wij dat u zelf aanwezig bent zodat u de poetser(s) wegwijs kan maken in uw huis en we afspraken kunnen maken over de werkwijze en de te gebruiken producten. Nadien volgen wij onze poetsers op en sturen we bij waar nodig is.

Wat als ik uren of taken wil wijzigen of klachten heb?

Eerlijke en open communicatie is voor Atena HR heel belangrijk!

Heeft u een klacht of wilt u taken wijzigen? Geen probleem! Laat het ons direct weten en wij gaan heel snel in overleg met onze medewerkers. We hebben een directe communicatielijn met onze medewerkers en sturen onmiddellijk bij waar nodig is zodat we kunnen voldoen aan al uw verwachtingen.

Ook wanneer uw vaste poetsploeg met vakantie gaat, kan Atena HR zorgen voor vervanging.

In de omgekeerde richting is het handig om ons ook op de hoogte te brengen van uw eventuele afwezigheid (vakantie, feestdagen, ziekte,…) zodat we de nodige afspraken kunnen maken met uw poetser(s).

Goede afspraken = goede samenwerking!

In welke regio werken de poetsers van Atena HR?

Atena HR werkt met dienstencheques in de regio Leuven, Heverlee, Oud-Heverlee, Kessel-Lo, Korbeek-Lo, Bierbeek, Blanden, Haasrode, Wilsele, Herent, Bertem, Rotselaar, Veltem-Beisem, Sint-Joris-Weert, Tielt-Winge, Tienen, Boutersem, Lubbeek, Holsbeek, Tremelo, Aarschot, Rillaar, Kortenberg en Sterrebeek.

Staat uw stad of gemeente niet in deze lijst maar bent u inwoner van Vlaams-Brabant? Neem contact met ons op en wij bekijken wat de mogelijkheden zijn.

FAQ
FAQ
c
Webdesign by

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

x